Flere hundre mister livet sitt i trafikken hvert år i Norge. Dette tallet ønsker Statens Vegvesen å senke. Derfor har de laget en reklamekampanje som skal minne bilister på å bruke bilbelte. Utfordringen til Statens Vegvesen er å formidle hvilke krefter man utsetter for i en kollisjon eller utforkjøring. Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall skadde og drepte i trafikken.
Beskrivelse: Reklamekampanjen består av tre ulike bilder. Alle de tre bildene illustrerer det samme. Bildene viser to personer som er glade i hverandre. På alle bildene er det en person som holder rundt den andre. Hånden som holdes rundt skal forestille et bilbelte. Denne kampanjen er plassert på store skilt lags bilveiene i Norge.
Budskap og tolkning: De tre bildene viser to mennesker som er glade i hverandre, og får deg dermed til å tenke på de du er glad. Førsteinntrykket man får ved å se bildene, er at noen er glad i deg og ønsker at du skal leve. De vekker mange følelser og får deg til å tenke på hva du etterlater, om du skulle dø i en bilulykke. Det er nokså nøytrale bilder med en svart-hvit effekt. Bildene kan være vanskelig å tolke, men samspillet mellom bildene og teksten gjør det lett for mottakeren å skjønne hva bildene illustrerer og hva hensikten med kampanjen er. Svart-hvit effekten gjør det lettere og skjønne at armen til kvinnen illustrerer et bilbelte, fordi kontrastene mellom svart og hvitt er så stor.
Budskapet som Statens Vegvesten formidler gjennom denne kampanjen, er at man skal huske å bruke bilbelte. Under bildet står det «Husk bilbelte» som en oppfordring til alle bilister. Teksten under bildet sender ut budskapet om at du skal huske å bruke bilbelte for de som er glad i deg sin del, og ikke minst din egen. Den prøver å spille på de holdningene som er riktig å ha ovenfor bilbelte. Teksten og dens virkemiddel er istand til å påvirke mottakeren i en positiv retning. Den er enkel, kort, direkte og lett og oppfatte i stor fart på en motorvei.
Medium og målgruppe: Valg av medium for denne reklamekampanjen som Statens Vegvesen står bak, er veldig vellykket. Det er når man kjører bil at man er oppmerksom på om man har bilbelte på eller ikke. Om denne kampanjen hadde stått i et ukeblad f.eks. ville den ikke kommet ut til riktig målgruppe. Ved at kampanjen er plassert langs veien er den lett å oppfatte for riktig målgruppe. Målgruppa er alle bilister unge som gamle. Derfor er det brukt forskjellige motiv på bildene som blir brukt i annonseringen for å appellere til alle.
Oppgaven til denne kampanjen er å formidle hvilke krefter man utsettes for i en kollisjon eller utforkjøring. Uten bilbelte har du ingenting som fanger deg opp og holder deg på plass i stolen hvis uhellet skulle være ute. Det er en svært handlings kraftig kampanje fordi den appellerer til følelsene dine isteden for å prøve å skremme deg. Kampanjen kan være en av årsakene til de positive resultatene i landet. Norge har nemlig ikke hatt så lavt antall omkomne i trafikken på 54 år.
bra skrevet, jølsruuud <3
SvarSlettxoxoxox
Veldig bræææ <3
SvarSlettspennede blogg :)
SvarSlettNice :D Ikke dårlig!
SvarSlettKjempe bra skrevet :)
SvarSlettbra skrevet :D
SvarSlettKjempebra! :D
SvarSlett